donderdag 1 mei 2014

Simpel Leven begint bij Simpel Onderwijs... bij (ons) kinderen dus

326 woorden
Simpel Leven begint bij Simpel Onderwijs.. bij onze kinderen dus eigenlijk. Jef Staes pleit voor:
- diplomavrij onderwijs
- functievrij werk
- en een pensioenvrij leven

Voor wie weinig tijd heeft: een introductiefilmpje (teaser) van 2 minuten:


In deze TED-talk presenteert Jef Staes zijn goed verteerbare betoog in 32 minuten:

Zeg mij eens...


Waarom hebben wij niet geleerd vragen te stellen?

Waarom hebben wij niet geleerd kritisch te denken?

Waarom stellen zelfs degenen die bulken van nieuwsgierigheid, verantwoordelijkheid en integriteit en een overdosis eigen-wijsheid zich nog altijd zo tam op?

Think... while it is still legal...
Intussen... relaxDe conclusie van het tien minuten-durende filmpje hieronder ("Workers of the world, relax") vond ik treffend. En... ik denk ook dat het zo werkt. En zo ook zou moeten werken. 

Waarom? 

Omdat ten eerste, zoals ook wordt genoemd, scholen, gevangenissen, psychiatrische ziekenhuizen en werkomgevingen op elkaar lijken vanwege dezelfde basis en machtsstructuren...


De tweede reden dat ik dit onderschrijf? Uit eigen ervaring. Vanaf eind 2006 "werk" ik niet meer. 

Vanuit een uitkering (contract werd niet verlengd, da's dus hetzelfde als ontslag) heb ik me ingeschreven als zelfstandige en doe wat ik leuk vind; ik doe, wat ìk wil. Ik ontwikkel me zoals bij míj past. De afgelopen acht jaar heb ik dus niet meer "gewerkt" - als "in loondienst", als loon-slaaf. 
"Wie doet wat hij leuk vind, gaat nooit meer aan het werk", toch?
Ik zou nooit meer terug kunnen naar werken in een machtsverhouding, onder een gezag; werken dient vrijwillig en in consensus ("mee eens"-zijn dus) te geschieden. Vanuit je innerlijke drijfveer. 
Zoals ik nu ook doe - en zoals ik dit nu opschrijf...
"De afgelopen acht jaar heb ik niet meer gewerkt
"Ik zou nooit meer terug kunnen naar werken onder gezag
"Werken dient vrijwillig te zijn. Vanuit innerlijke drijfveer"

Hoe dan wel?


Hoe dan wel? Leven vanuit vertrouwen. Leven...vanuit Moeiteloosheid - vraag mij hoe

Ik voeg er graag aan toe: "Wie denkt, maakt een denkfout"


Bronnen: Jef Staes: goingintonature.blogspot.nl/2011/03/so-what-would-you-do - en de rest: ingevingen.
Meerleeslink: de wonderlijke energie van kinderen - en wat school met ze doet
Tip - meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de volgende weblog in je mailbox

Geen opmerkingen:

Een reactie posten